Kenya, never again!

2013-02-22 12:38

Jeg vidste at jeg gik ind i en opgave der blev svær og at det var lidt et sats at tage den lange tur til Kenya, men i min situation med en kategori der ikke får mig ind i alle turneringerne, så følte jeg ligesom jeg var nødt til det! Jeg har nu erfaret to gange, at Kenya ikke lige er mig, hverken i 2011 eller nu i 2013. Det skal ikke være en undskyldning for mit spil, for egentlig så var spillet super godt i første runde, og det var ikke retfærdigt at jeg skrev under på +2. En uheldig afslutning, med maksimal straf på mit 18 hul, banens 9 hul, resultered ei en dobbelt bogey. Aldrig fedt at slutte en ellers god dag af med sådan en :-(
Jeg havde nemlig spillet med fin tålmodighed og var trods +2 efter 6 huller, med to dumme bogeys stadig fattet og fik også vendt scoren til -1 efter 10 spillede huller, og var således også -1 med 4 huller igen. Derfor var det naturligvis skod at man 4 huller senere var +2, og præcis udenfor cutttet. Anden runde blev en stresset omgang med roallercoaster spil og state of mind. Af uvisse ærsager laver jeg bogey på 1 hul fra midt fairway med et sandjern i hånden. Mister green højre om og chipper 2 meter langt og brænder. Simpelthen utilgiveligt dårligt! Nå men en simpel birdie på hul 2 gav ro på igen, indtil jeg slog en bold ind i en busk på 3 hul, måtte droppe, chippe til siden og slå en 40 meter hook fra 160 meter ind på green til 8 meter. 3 putts senere: 7 (trippel bogey). Hold da op hvor går det stærkt nogle gange :-(
Jeg samlede mig og fik lavet en nødvendig birdie allerede hullet efter, og igen lidt mere ro på, selvom jeg vidste jeg stadig skulle hente slag. Og det dumme ved det, var, at banen ikke var sådan en bane man bare slår den tæt på. Greens var rigtig hårde og rigtig små, kombineret med greens der variede meget i speeden, og det var svært at skilne mellem hvilke der var hvad. Af samme årsag trods et lækkert slag på 5 hul, kom der enednu et 3 putt. Jeg kunne simpelthen ikke bedømme speeden, og det var sådan lidt et skridt frem og to tilbage på anden runde, og jeg tror at 5. hul enten knækkede mig, eller som minimum fik mig til at ændre spillestil. Fakta var, at min score samlet var +5 for turneringen og jeg vidste at jeg skulle hente 3 slag ihåb om at være med de sidste to runder. Flere fejl sneg sig ind og scoren talte langsomt op ad. Det er hårdt med 9 huller igen, at vide at der skal et mirakel til, for at være med i weekenden og jeg bliver nok aldrig rigtig godt til at tackle det. Man vil ikke give op, men samtidig så ved man godt at 9/10 gange er løbet kørt. 
Jeg ramte ikke 1/10 kan jeg vel lige så godt afsløre :-(
Efter mit MC i Kenya fik jeg trænet lidt og kigget på runderne for at finde fejlene og lære af dem.
9 gange i anden runde har jeg en wedge i hånden og slår fra Fairway 8 af de 9 gange og 1 gang fra semien. Et ønske scenarie for enhver god spiller, for man laver ca. birdie hver 3 gang, når man er god med wedgen, er man Steve Stricker er det hver 2 gang. Rasmus Hjelm derimod, missede 4 af de 9 greens. 1 højre og 3 lang, den ene lidt venstre. Det bedste slag af de 9 var 4 meter fra pinden og ellers lå de fra 5-8 meter væk på green. Ikke ligefra de bedste chancer, især når greens var så forskellige i hastighed. Det er lidt nemmere at putte fra 2-3 m. mht. speed end det er fra 5-8 meter. De 9 huller spillede jeg samlet i 3 over, altså 6 alg dårligere end hvad man må forvente at feltet gør. IKKE BESTÅET! Kombineret dårligt wedgespil med en putter der lynede 36 gange i anden runde, var det fuldstændig urealistisk at gøre sig andre tanker end at holde weekend fri. Skræmmende dårligt bundniveau, men der er noget at arbjede med. 
Mark Haastrup som også måtte holde Weekend fri brugte en hel time på at kigge på min putning om lørdagen, og det var meget lærerigt at høre om hans tanker og hans inputts. Det virkede rigtig godt da vi stod sammen, om end end smule vildt. Jeg ændrede markant på mange ting. Følte ligesom jeg var nødt til at prøve noget ekstremt, og jeg må sige, at det virkede! Nu må vi se om jeg kan finde det frem selv ;-) Nogle gange er det nemmere når der er en der holder øje med en, end når man står med det på egen hånd. Tak for hjælpen Mark :-)

Grunde til at jeg ikke bryder mig om Kenya, skyldes del, at bolden går ca. 15 % længere end vi er vandt til i Danmark og Europa generelt. Jo jo, den hurtige regner jo bare den "nye" længde ud, men dertil kommer så vindens påvirkening på flugten. Ind i vinden (6-7 m/s) har den stort set ikke noget at sige. Fra 182 meter slog jeg et 7 jern i anden runde der lander 180 meter og triller 5-6 meter forbi pinden. Der er rystende langt ind i vinden med et 7 jern!!! 100 meter var bare en lobwedge!
Engang imellem er det altså svært at tro på at det jern man har i hånden er nok til at klare "opgaven", og så får den lige 2-4 % ekstra, hvorfor fejlene kom i anden runde da presset steg. Endvidere skal man virkelig tænke sig om mht. mad og drikke. Ingen isterninger, ingen salat og vaske fingre i vand fra flasker hele tiden, det samme gælder tandbørstning. Oven i dette, er trafikken i Kenya nok bedst beskrevet som kaotisk eller vanvittig! Inden første runde så vi sågar et uheld, som vi senere læste os frem til koste 6 mennesker livet. Uheldet skete 10-15 meter fra os. Vi holder i kø, og hører at en bagfrakommende bil har hornet i bun, 8-10 sekunder vil jeg vurdere det til at være aktivt, of da bilen/minibussen er tæt på os trækker den udenom, rammer et vejbump, letter og ryger direkte ind i et hus ved siden af vejen hvor en mand stod i døren hvor den faktisk ramte. Skrækkeligt at være vidne til, og endnu mere skrækkeligt var, at vores chauffør og folk omkring ikke rigtigt gjorde noget. jeg ved godt jeg formentlig ikke kunne ændre på skæbnen på de 6 personer der døde, men jeg fik altså heller ikke en chance. Jeg lærte trods alt første hjælp i militæret! Køen brød op umiddelbart som bilen ramte huset og væk var vi.... Chokerende!

Kenya er et vanvittigt land, hvor fattigdom og ringe levevilkår er en realitet for størstedelen af det jeg har været vidne til. Bevæbnede vagter er en nødvendighed for at afholde en turnerineg, og generelt så er det bare ikke noget fantastisk golf land.
Jeg kommer ikke tllbage til Kenya for golf - det er jeg sikker på.

God Weekend til alle :-)