Godt igang i 2014 :-)

2014-01-22 17:34

Hej med jer.

Så kom jeg for alvor igang med træningen i 2014. I perioden 10-20 januar var med DGUs landshold i USA, Florida, og træne.
Jeg har været med de sidste to år og det har, ligesom de to foregående gange, været rigtig rigtig godt. Jeg syntes egentlig jeg ramte kuglen godt inden afrejse, men når man pludselig står på græs og skal spille huller, så finder man ud af at der skal lidt WD-40 til førend det bliver rigtig godt. Der blev over de 10 dage givet den god gas med både fysisk træning, spil på banerne samt teknisk træning i wedgespillet og det lange spil. Endvidere havde DGU sørget for at vi fik en ekspert fra Wales til at komme og snakke om putning. Han havde en spændende tilgang til dette og fortalte om sit syn derpå og kom med nogle øvelser som vi alle tog til os. Det tog udgangspunkt i hvor god man var på kortere putts, lange putts og generelt på speed og green reading. Han satte en ligning op som lød således: A + B + C + D = 0

A er Read, B er Aim, C er Speed og D er Stroke. Læser man putts rigtigt er A = 0, sigter man rigtigt er B = 0 og kan man putte med den perfekte hastighed (Speed) så er C = 0. Hvis D skal være 0 er ens teknisk så god at man slår putsene præcis der hvor man sigter. Det som ligningen ovenfor fortæller er, at så længe parametrene A,B,C og D går i 0, så har man en chance for at putte godt. Man kan godt læse putts forkert bare man gør det lige forkert hvergang og så kompenserer for dette ved eksvis at skubbe/trække sine putts lige meget hver gang. Det eneste det kræver er, at man ser en god stabilitet i det. Det dur ikke at ligningens resultat ligger på eks vis, -1,3,5,0,-1,3,0,2 for så er stabiliteten og dermed chancen for at ramme hullet så ustabil og tilfældig at man egentlig ikke har en reel chance for at have et højt bundniveau selv om man træner mange timer. Det handler om via øvelser at finde frem til sin ligning. Læser man putts godt nok (A), sigter man også der hvor man tænker på at sigte (B), passer ens hastighed til det read man valgte (C) og har man god nok teknik til at gøre dette (D). Jeg fandt frem til at min udfordring var A og C relateret. Jeg læste generelt ikke nok break på de putts jeg slog sammen med gutten fra Wales og så ved jeg med mig selv, at min speed kan variere en del. Selvom det ikke var et problem på de putts vi slog sammen. Hans råd til mig var at bruge meget tid på at tilpasse mig green speed uge efter uge samt udvælge putts læse dem, og finde ud af om jeg under/overlæser dem. Hvis jeg i en uge underlæser på putting greenen under træning og oplever at misse puttsene på den lave side, så er ligningen ikke sværere end at jeg er nød til at løse ligningen således mit resultat ikke er minus hvergang. Det kræver ennten en knald hård speed at hole putts når bolden ruller under hullet for tidligt, ellers også skal jeg "skubbe" eller "trække" puttsene for at sikre mig at de ikke falder af, disse to faktorer ville ikke være de foretrukne, men derimod vil jeg tilpasse mit sigte. Jeg ville læse mit putt og ser jeg 30 cm break, vil jeg nok overveje om ikke jeg skulle sætte den 5 cm mere. Man skal prøve sig frem, og det er ikke sådan at man pludselig skal sætte alle putts helt vildt, for man skal kunne kombinere hvad man ser med det man har oplevet, og man skal også være god til at tolke hvorfor man missede hullet ud fra A,B,C og D. Jeg tror på det kan blive et super værktøj, og jeg vil gøre brug af det så snart greens åbner for udendørs træning igen :-)
En sidste ting han snakkede om var, at de fleste spillere har et favorit break, og har man et favorit break, så er det fjollet ikke at prøve at ramme dem så ofte som mulgt og lade det indgå i gameplanen fra tee til grren. Jeg kan godt følge ham, men jeg er også af den overbevisning, at ens favorit break skifter jævnligt. Nogle dage er det umuligt at sigte venstre om hullet, andre gange er det bare rigtig nemt og føles perfekt :-) Golf er svært at blive klog på, men jeg er sikker på at gutten fra Wales har fat i noget godt!

 

Desværre er jeg nok nødt til at rykke indendøre med træning da vinteren for alvor har ramt Danmark. Sådan er det, og det handler om at få det bedste ud af det :-)

God aften!

 

Rasmus Hjelm