De sidste par uger ;-)

2014-06-01 11:31

Sådan en søndag formiddag, er et godt tidspunkt til lige at fatte "keyboardet" og sammenfatte de sidste par uger.

 

I sidste uge spillet vi Landskrona i det sydlige Sverige. Jeg havde en del problemer med min ryg, specielt lænden, og det strakte sig gennem både pro am, første og anden runde. I tredje runde var det faktisk ved at være ok igen, og jeg havde i denne uge ingen problemer i Silkeborg. Nå men turneringen i Sverige blev til en delt 22. plads, hverken godt eller dårligt, men hvad man nok kunne forvente når man spiller med en dårlig ryg. Runder i 69 (-2), 71 (par) og 68 (-3) samlet 5 under par, var altså ikke nok til mere end en 22. plads. Landskrona er en finurlig bane, som ikke måler ret mange meter og som har wedge spillet i fokus. Man kan slippe afsted med en del fra tee, så det er en lidt typisk Nordic League bane, med for meget plads og for korte baner.

Men men, Nordea Tours Tournament Director havde hygget sig lidt med pindplaceringerne, så det blev faktisk en fin test trods den korte længde. Sjældent har jeg spillet til så mange svære pinde over 3 runder. Det er vel det eneste man kan gøre for at forhindre voldtægt af bane ? ;-)

Ugen efter gjaldt det Ecco Tour på Ry Silkeborg og den gode gamle Silkeborg bane. Jeg åbnede på Ry Silkeborg, en bane jeg aldrig har spillet før. Det fik ikke den store betydning, for 1. runde spillede lige ind i mine hænder. Hård blæst, koldt vejr og hårde greens på den åbne bane i Ry. Jeg kom lidt skidt fra start, men mit korte spil holdt bogeys fra kortet og så fik jeg kickstartet runden på 6. hul, med en eagle. Spillede godt derfra og ind, med undtagelse fra teeslaget på 17. hul og et løst 6 jern på 18. hul. Da runden blev gjort op hed scoren minus 4, og jeg noterer mig særligt at jeg kun brugte 25 putts :-)

Jeg var faktisk sikker på at runden var god nok til at føre turneringen, men der var to herrer der var et slag bedre, så overnattede på en delt 3. plads. Jeg blev sat i bold med et par fornemme herrer, ikke at de er fint på den, men det var ikke hvem som helst. Morten Ørum gæstede Ecco Touren i forbindelse med en professionel turnering i Silkeborg med hans hovedsponsor indvolveret. Sidste mand i bolden var den førende spiller på Nordic League pt., Jacob Glennemo. Glennemo er nok den bedste putter jeg nogensinde har spillet med - uden sammenligning. To gode gutter, og en fed bold at være sat i :-)

 

Anden runde i Silkeborg blev meget spændende. Ørum havde Thomas Larsson med som caddy. Larsson er også min træner så det var første gang jeg har haft ham med rundt på en hel golf runde. Derudover var Martin Langagergaard også med rundt, som er min nye mental træner og også Mortens. Jeg var noget spændt til at begynde med, og havde en del sommerfugle i maven. Særligt at der også var 100-150 tilskuere med rundt bidragede til dette. Lad mig lige slå fast, at jeg var meget imponeret over tilskuerene. Ingen tvivl om at de kom for at se og støtte Morten på hans hjemmebane, men de var særdeles gode til at stå stille og til at klappe af Glennemo og jeg også. 

Jeg syntes jeg slap nerverne relativt hurtigt og spillede noget god og solidt golf. Det er svært helt at undgå en tur i træerne i Silkeborg, men nogen egentlig større fejl blev det ikke til. Jeg var meget skuffet over runden efterfølgende for +2 som jeg skrev under på var misvisende ifht. hvordan jeg spillede og hvilke chancer jeg havde. Særligt på de sidste 4-5 huller steppede jeg spillet op og spillede mig frem til chancer, men putteren svigtede - trods det at jeg slog nogle fantastiske putts gik de ikke i!

Nå men inden sidste runde var jeg således samlet 2 under par og på en delt andenplads, så til trods for at scoren hed +2, så rykkede jeg en plads frem i stillingen :-) Siger vel lidt om hvilken bane Silkeborg er!

I sdste runde spillede jeg i sidste bold, også kaldet førerbold. Det er tredje gang i år jeg slår ud i sidste bold. Jeg havde det meget bedre på banen end tidligere og nød at være i den position. Desværre spillede jeg ikke alt for godt, særligt mine jernslag var uskarpe. Mine drives og min putning var fortsat god, men jeg fandt ikke mange greens, og lavede en del fejl med jernene :-(
Jeg holdt min inde i turneringen takket være godt kortspil og god putning, og lå efter 11 huller på en delt 1. plads. Det vidste jeg nu ikke, men jeg havde en god ide om at jeg var godt med. Så begyndte vinden at drille mig sådan for alvor. på 12. hul står jeg over bolden og er klar til at slå mit andet slag mod green fra midt fairway, 118 m. til flaget 5 m. op af bakke. Vinden er helt klart imod og lidt fra venstre. På skovbaner kan vinden nogle gange godt cirkulere og vende i 15-30 sekunder for så at være normal igen. Da jeg stod over bolden skiftede vinden, så jeg gik lynhurtigt fra mit lille 9 jern til en lille wedge og slog den til perfektion - lige mod flaget. Bolden landede desværre 10 m. kort i det lidt tykt græs inden green og jeg kom for første gang ikke ing og i for par på runden :-(

Klart irriterert men stadig fattet reddede jeg en god par på næste hul, efter endnu et løst jernslag som havnede en del venstre om green. På 14. hul puttede jeg kort midt i hullet for birdie, inden katastrofen på 15 hul indtraf, som kostede mig 2. pladsen :-( og chancen for sejr.

143 m til hullet på det svære par 3 hul. Pinden på det nemmeste sted kort og midt i greenen. Jeg har honøren og tager bestik af vinden. Det skal lige siges at jeg har slået alle mine jernslag venstre indtil videre i sidste runde, så det kan have været med til at jeg vælger at starte bolden i højre side af greenen. Vinden er mod fra højre (føler jeg) og jeg sender en tre-kvart 7´er afsted som starter på højre side af green. Pludselig drejer den bare højre og sejler endnu mere højre.... Hmmm.... tog jeg fejl af vinden? JA! Bolden lander på en buggy sti et godt stykke højre om green og hopper Out og Bounds :-(

Det er svært at beskrive hvordan man samler tankerne og bearbejder et sådant uheld i løbet af en sidste runde på opløbsstrækningen, hvor man egentlig har taget alle sine forholdsregler og inddraget tidligere erfaringer på runden ind i beslutningen. Resultatet på hullet blev en 6´er (trippel bogey), og jeg skulle hilse og sige at jeg virkelig måtte grave dybt for at genfinde fokus efter 15. hul. Man får næsten lyst til at gå i klubhuset, hvilket jo ikke hjælper, men sådan havde jeg det. Det var en våd klud i ansigtet, og en meget bitter pille at sluge. Spillede tilgengæld næste hul til perfektion, så noget har jeg da lært ifht. at genfinde fokus. Desværre løb jeg ind i turneringens første 3 putt på 17. hul, da jeg fejlvurderede greenens hældning en smule og sendte mit birdie putt 2-3 meter forbi, og missede returen. Det var ikke mangel på fokus, blot en fejlvurdering der kostede. "Uvejr" på de sidste 4 huller medførte +4 på disse, som betød at jeg faldt fra en 2. plads til en 9. plads. MEGET utilfredsstillende resultatmæssigt, men stadig mange gode ting at tage med derfra. Jeg har spillet til at vinde, og jeg giver mig selv chancerne. Jeg skal nok lykkes og komme til tops igen i år - det er helt sikkert. Ja, og hvorfor ikke bare sigte efter at gøre det allerede i næste uge på Holstebro. En bane der passer mig godt, og som spiller ind i hænderne på dem som spiller bedst tee til green :-) Den er med andre ord, som en golfbane bør være :-)

 

Turneinrgen starter på onsdag og slutter fredag :-)

 

Hjelm