Nemmere sagt end gjort

2013-09-06 15:03

At tanke selvtillid lyder umidelbart nemt, men den sidste periode har været vanskelig på flere områder... Jeg var godt tilfreds med tingene i Himmerland og ugen efter i Sverige syntes jeg der var bud efter mere, men jeg rendte ind i nogle løse jernslag (slog dem langt og venstre - et slag alle gode golfspillere hader). Derfor tog jeg kontakt til træner Larsson og bad om hjælp til at komme væk fra det. Vi filmede det og fandt ud af hvad der skulle gøre bedre, ikke noget nyt, men en mindre detalje jeg har kæmpet med længe. fra toppen af tilbage svinget starter jeg for samlet med hele overkrppen og armene og får således køllen for meget ud foran mig selv, og jeg lader timingen med hænderne tage over. Det er svært at være stabil når jeg gør det i for høj grad. Ugen i sverige bar præg af det!!! Oven i det, var jeg ramt af sygdom og var således ikke på toppen. Ugen derefter fik den lidt gas i fitness, som viste sig at være en skidt disposition. Jeg har spillet meget, RIGTIG meget på det sidste, og ikke rigtig fået nogle længere træningspas ind i programmet (golftræning). Det kan også være grunden til at jeg kæmper mere end normalt med svinget pt. Nå men 4 dage i fitness i træk, tappede for kræfter, selvom jeg følte jeg havde godt med overskud viste det sig, at det gav bagslag. Jeg var mentalt og fysisk ikke til stede i weekenden efter Sverige hvor vi spillede DM slutspil på ledreborg. Det blev kun til bronze, hvilket ingen fra holdet er tilfredse med. Personligt var jeg meget skuffet over mig selv, og fandt hverken glæde eller overskud til at nyde slutspillet. Jeg præsterede langt under niveau og havde det rigtig skidt på banen, mentalt især. Det var en tough weekend!!! Det skal nok ses i lyset af en krop der ikke var ovenpå, og et helbred der stadig skrantede. Ikke det smarteste at køre på med fitness efter en god forkølelse. Jeg måtte sande at jeg havde kørt mig selv for hårdt, og betalte prisen. Skidt blev værre, da jeg allerede mandag morgen (efter 18 huller fredag, 36 lørdag og 36 søndag) skulle spille The Hurdle i Søllerød. Jeg kæmpede også der gevaldigt med humør, spil og træthed. Total drænet!!!
Jeg fik mig kæmpet rundt i minus 1, på mindre skøn vis og spillede 11.000 kr ind på kontoen. Det var egentlig fint. En rigtig grinder dag kan man vel kalde det!
Selvom kroppen hungrede efter hvile, var jeg atter på kontoret allerede dagen efter, hvor det gjaldt en tidlig morgen pro am i Kokkedal forud for ugens turnering Willis Masters. Det var nu en hyggelig dag, men med blandet spil!
Onsdag morgen viste sig at blive en hård start på dagen, for jeg vågnede med feber, ondt i halsen og mildest talt bare slet ikke ovenpå fysisk. Det påvirker altså den mentale del af spillet, og jeg må sande, at jeg var helt uden chance for at løfte spillet til et acceptabelt niveau. Trods dårligt spil og rigtig dårligt helbred kom jeg til 1 under efter 10 spillede huller. En skidt afslutning på dagen sendte mig 3 over par for dagen, og anden runde skulle pludseligt være god for at være med sidste dag. Jeg sov 14 timer mellem første og anden runde! Efter et par træninger med Thomas, fandt vi frem til noget der gav mening teknisk, som jeg kune udføre og som blev min spille tanke. Det gik ikke for godt til at begynde med, og var hurtigt mange over par og uden chance for at klare cuttet. Alligevel besluttede jeg mig for at den sidste periode med dårligt humør, helbred og resultater måtte stoppe, og hævede niveauet på resten af runden. Jeg kunne godt have været 5-6 under på de sidste 10 huller!
Jeg var glad for at jeg trods modgang fik vendt det til noget positivt og gik fra runden med en smag i munden jeg kunne holde ud og som ikke føltes som et nederlag, selvom jeg sluttede langt nede i feltet. Nogle gange er der her spil bare meget svært, og jeg har ramt sådan en periode lige nu. Det er skidt timing, men jeg ved hvad der skal til for at komme ud af det, og jeg står selv med ansvaret.
Jeg tager den lige med ro et par dage og kommer ovenpå fysisk, så skal der trænes fem mod en stærk afslutning på året. Jeg har været alt for svingende iforhold til hvor godt jeg har ligget rent teknisk, og hvor meget jeg har fået ud af det!
Tålmodighed, tålmodighed og atter tålmodighed og så lidt mere :-) på læben!!!

God weekend

Rasmus Hjelm