2017 set gennem mine øjne

2017-11-20 20:08

Så er det tid til at gøre status for 2017. Jeg prøver at gøre det let læseligt og ikke for tal og statistik orienteret :-)

 

2017 har været et godt, men samtidig skuffende år. Hvordan er det dog muligt?

Jo, jeg lykkedes med ret mange af de ting jeg satte mig for, men kom ikke i mål resultatmæssigt. Det er lidt vemodigt, men samtidig ”brænde på bålet” i forhold til at have processen forrest. Man bliver nok aldrig 100 % tilfreds i dette spil, men jagten derpå og gejsten derved er den vigtigste.

 

Et af mine fokus punkter var at højne mit bundniveau. Det lykkedes ret godt.

Et andet fokus punkt var at gøre mine downperioder færre og kortere. Det lykkedes fuldstændigt. Takket værre godt samarbejde med Jesper Rasmussen har jeg formået at ”slippe lorten” om man vil når en runde eller turnering har været for dårlig. Jeg har været god til at bounce tilbage, og faktisk ikke mistet to cutts i træk i år. Det er meget positivt!

Jeg ville forbedrede min score i forhold til par, og er gået fra - 22 for sæsonen i 2016 til - 62 for sæsonen i 2017.

Jeg ville blive en bedre putter. Hvem vil ikke det, og hvordan bliver man så det? Jeg fik lavet en putte fitting som resulterede i en ny putter. Den har været i bagen hele året, og det er et produkt fra EVN Roll. Helt sikket værd at teste for dem der gerne vil rulle bolden optimalt :-). Jeg snitter 1,1 birdies mere pr. runde i 2017 end jeg gjorde i 2016 så der er flere putts der går i :-)

 

Hvorfor er ovenstående så ikke nok til at være i den bedste del af Challenge Tourens liste? Jo det kan siges kort. De er bare virkelig dygtige på Challenge Touren. Uge efter uge er der 150 med samme talent og samme "set of skills" som jeg besidder.Det er utroligt tætpakket på leaderboardet uge ind og uge ud, to slag efte r4 runder kan være forskellen på en top10 og en 25. plads. Det er marginaler der lige gør om det tipper den ene eller den anden vej, om man bliver T10 eller T25, misser cuttet med en og frarøves chancen for to runders avancement etc.

Jeg er på ingen måde skuffet eller sur over mine præstationer i år. Eneste lille ”men” i denne forbindelse er, at jeg ikke på et eneste tidspunkt kombinerede det gode spil med en ligeså god putter. Spillede jeg godt, puttede jeg lidt ”so so”, og haltede spillet så ryddede jeg ganske fint op. Det gav mange fornuftige uger, men nærmest ingen virkelig gode uger. God uge må betegnes som en T10 uge, og der var faktisk kun én.

Jeg peakede i en enkelt uge, hvor jeg og en anden spiller ved navn Sam Hutsby tørrede røv i resten af feltet. Vi distancerede 3. Pladsen med hele 9 slag på First Stage (European Qualifing School) i Skotland. Jeg selv skød minus 18 (Sam Hutsby minus 16) på en svær bane i svære våde, blæsende og kolde betingelser. Det var fedt at vinde og det var en fed uge. Desværre fik jeg ikke udnyttet selvtilliden i de næstkommende turneringer, og man kan ikke undgå at tænke at det var lidt spild af årets golf i en uge, hvor man ”bare” skal være blandt de 20 bedste for videre avancement. Endvidere var vinderchecken ”kun” på 1800 € i stedet for de ca. 30.000 € man ville få på en almindelig uge på Challenge Touren. Jeg ved godt det er umuligt at sige med sikkerhed og man kan kun gisne om dette, men jeg er overbevist om at min score på minus 18 den uge var godt nok til at vinde selv hvis det havde været et Challenge Tour felt jeg spillede mod i den uge. Faktisk var/er minus 18 min personlige rekord for laveste score på en 4. runders turnering. Endvidere er min placering som 102 på listen også min bedste placering de gange jeg har spillet en hel sæson på Challenge Touren.

 

Mange positive ting at tage med videre :-)

 

Hvad er så next step og hvordan finder jeg et gear mere?

 

Jeg tror mit samarbejde med Jesper kan gøre mig endnu bedre. Næste år vil jeg således have Jesper med ud i nogle af de første turneringer på programmet. Det vi har berørt har været super godt, og jeg tror han kan gøre mig endnu skarpere, hvis han får lov at se hvad der sker ”first hand” på en turneringsuge. Han kan korrigere eller i første omgang pointere hvad han syntes der kan/bør forbedres. Man søger hele tiden at blive de få procenter bedre, og jeg nyder processen og jagten på dette – Jesper er helt sikker manden der kan gøre den største forskel for mig.

Rent golf teknisk så skal der nørdes lidt videre med putningen hen over vinteren. Svingmæssigt kommer man vel aldrig rigtig i mål. Gør man nogensinde det med noget som helst ? :-)
Der er naturligvis et par ting der skal arbejdes med på det tekniske, men jeg tog et godt skridt i år og fik stort set det famøse ”two way miss” ud af bagen. Jeg skal have kigget på mit udstyr og testet lidt forskellige skafter i mine jern samt min driver for at se om der er noget der kan optimeres der. Rent teknisk så skal der arbejdes på at være mere aktiv i benene fra toppen af tilbagesvinget og frem til impact samt separeres mere mellem højre og venstre arm på vej tilbage til toppen :-)

Simpelt ikke? Ha ha.

 

Jeg skal igen i år arbejde i Rødovre Indoor. Det holder mig beskæftiget og jeg kan få lidt kroner i kassen. Det giver mig mulighed for at selvtræne også. Tak til Rolf for denne mulighed!

 

Jeg vil slutteligt gerne benytte lejligheden til at takke alle mine sponsorer for opbakningen i år, mange af jer for opbakningen gennem flere år. I er fantastiske og det er umuligt at realisere hvad jeg laver uden økonomisk støtte – så tusind tak for det. Det er virkelig værdsat!

 

Bedste Hilsner en meget taknemmelig Rasmus Hjelm