2016 done - next up 2017 :-)

2016-11-15 17:10

Hej folkens.

 

Så er det tid til at opsummere på sæsonen 2016, selvom jeg 110% sikkert burde spise min aftensmad i Girona lige nu. Hold da op hvor ondsvagt at jeg ikke spiller Final Stage på PGA Catalunya. Øv øv øv :-(

Nå, men golf handler jo om tallet på kortet og jeg var to slag for dårlig over 4 runder på 2nd stage. Voldsomt ærgerligt, da jeg virkelig havde chancer til mange under par de første tre dage. Jeg snittede 14 greens over 4 runder, trods rigtig sølle spil sidste dag. Det er virkelig ikke godt nok kun at være 1 under på 72 huller med de chancer jeg skabte!

Nok om det, vi er videre og det kan ikke laves om.

2016 blev et år med mange nye tiltag og nye udfordringer. Jeg besluttede mig for at skifte træner, da jeg trængte til at have ne der kunne være der 100 % for mig og ikke bare et kvarter i ny og næ, endvidere trængte jeg til nye øjne på tingene og nye inputs. Mark Housego hedder manden der har været bag mig i år, og hans navn er i nok stødt på flere gange i tidligere blogs. Det tog ikke lang tid før vi kom på sporet af noget af det bedste golf jeg har spillet nogensinde, og det kulminerede i en sæsonstart ingen andre kunne matche. Efter 8 spillede turneringer førte jeg rankingen, havde vundet to gange og spillet i førerbolden 4 gange. Jeg skulle have vundet tre, men to var MEGET tilfredsstillende for at sige det lidt på jysk ;-)

Mit niveau tee til green var der ikke nogen der kunne matche, og særligt min pitching og mit lange spil var i særklasse. 

Noget af det vi arbejdede mest på har været min putting og det er glædeligt blevet bedre, om end det skal blive endnu bedre. Mark og jeg fandt via mine statestikker frem til at fra 2-3 meter holede jeg ikke nok (ifht. PGA Tour avg.), så jeg har fokuseret meget på at træne netop de længder i træningen for at sænke flere "makeables". Endvidere har vi nørdet lidt med at blive bedre til at line bolden op. Mark syntes jeg sjuskede lidt med placeringen af bolden hvor linjen tiltede lidt til den ene side. Det er der blevet rettet op på, og jeg er sikker på at jeg næste år putter endnu bedre! 

I det lange spil har vi arbjedet meget med vinkler i svinget (ryg og ben) samt take away hvor jeg skal rotere lidt mere i underarmene fra starten af. "If it ain´t broken - why fix it" er Marks filosofi, og jeg er meget enig og glad for det han kommer med. Jeg er efterhånden også blevet en erfaren herre (læs gammel), navnet "veteran" er flere gange blevet brugt under kommentering fra Ecco Touren, og så har jeg svinget en kølle på en bestemt måde, så jeg hverken kan eller vil bryde det hele ned og starte forfra. Og så ringe er det jeg kan, eller kunne før Mark blev træner, heller ikke ;-)

 

Midt i sæsonen ramte jeg et lille lavpunkt og missede pludselig nogle cuts og høstede ikke rigtigt de resultater det kræver at forblive den førende spiller på listen. Vi fik det vendt, og sluttede egentlig stærkt af vil jeg sige. Andenpladsen i Himmerland burde have været min tredje sejr, men jeg kæmpede med at ramme længderne i anden runde , og var +4 på de første 9 huller den dag. De resterende 45 huller var gode, men jeg manglede to slag da regnskabet skulle gøres op.

Når jeg kigger på mine statestikker fra de sidste år, så har jeg i år spillet det bedste jeg har gjort nogensinde. Jeg har skudt minus 10 som personligt bedst, vundet flere gange (3 - hvis The Hurdle tæller med, hehe.) så det giver tro på at jeg er god nok, og fortsat udvikler mig og tager skridt i den rigtige retning med henblik på at kunne gøre mig gældende når engang jeg får kortet til den sjove Tour. jeg er meget glad og taknemmelg for at få chancen på Challenge Touren næste år, og jeg er stolt over at have kæmpet mig tilbage til der hvor jeg føler jeg som minimum kan konkurrere og være med i toppen.

Når det er sagt, så har jeg ingen interesse i at bruge 4-5 år på Challenge Touren og giver mig selv to år til at komme ud på Europa Touren. Det SKAL lykkedes, og jeg tror på det - ellers havde jeg ikke gjort det!

 

Nu står den på lidt tiltrængt vinter pause og jeg nyder dagene sammen med kæresten og vores lille søn på 7 uger. Det går stærkt, og det er rigtig sjovt :-) Køllerne får lov til at samle lidt støv og så skal der knokles videre om et par uger frem mod 2017. Det er også nu der skal gives en skalle i Fitness centeret, så Rasmus Hjelm er fit og klar til fløjten lyder næste år. 

Jeg kommer til at arbejde ved siden af golftræningen denne vinter. Jeg er så heldig at have fået arbejde i Rødovre Indoor & Ski, og skal i år kun beskæftige mig med golf delen. Jeg tror også det er bedst for begge parter, den helt store skiinstruktør/skibums er jeg vist aldrig blevet :-) 

 

God tirsdag aften rundt i stuerne og et STORT tak til alle mine sponsorer smo gør det muligt at leve som jeg gør, samt alle dem der følger med på sidelinjen.

 

Sportslig hilsen Rasmus Hjelm